Leczenie kanałowe – co musisz wiedzieć

Leczenie kanałowe

Czym jest leczenie kanałowe i dlaczego jest tak drogie?

Leczenie takie stosuje się w przypadku powstania nieodwracalnych zapaleń miazgi zęba (nerwu). Stan zapalny można zaobserwować na zdjęciu rentgenowskim. Leczenie tradycyjne, czyli borowanie zęba, w tym przypadku nie przyniesie spodziewanych rezultatów.

Jak przebiega leczenie kanałowe?

W trakcie zabiegu dochodzi do usunięcia zmienionej chorobowo miazgi zęba z komory i kanałów (jednego lub kilku) i zdezynfekowania ich. Dezynfekcja polega na opracowywaniu kanałów i poszerzaniu ich w celu zastosowania wypełnienia. Kanały są obficie przepłukiwane. Kolejnym krokiem jest szczelne i trwałe wypełnienie powstałych ubytków. W pierwszej kolejności używa się materiałów biozgodnych a następnie materiałów kosmetycznych. Leczenie to pozwala uratować ząb, który w przypadku niepodjęcia leczenia kwalifikowałby się do usunięcia.

Czy leczenie kanałowe zawsze jest skuteczne?

W zdecydowanej większości przypadków leczenie kanałowe przynosi spodziewany efekt – ząb zostaje uratowany. Niestety zabieg jest ryzykowny i nigdy nie ma stu procent pewności, że się powiedzie. Komplikacje mogą pojawić się zarówno w trakcie leczenia, jak i po zakończeniu zabiegu. Do możliwych komplikacji należą:

• przedziurawienie ściany kanału,
  • ukruszenie korony zęba,
  • brak możliwości obrobienia kanału na skutek zwapnienia zęba,
  • ciemnienie zęba po zabiegu,
  • utrzymujące się dolegliwości bólowe po zabiegu,
  • powstanie ropnia wymagającego zastosowania antybiotyku.

Dlaczego leczenie kanałowe jest tak drogie?

Wykonanie zabiegu wymaga ogromnej precyzji. Leczenie kanałowe trwa dłużej niż tradycyjne borowanie, dodatkowo poprzedza je wykonanie zdjęcia rentgenowskiego. W niektórych przypadkach konieczne jest zastosowanie profesjonalnego sprzętu, w tym mikroskopu stomatologicznego. Na koszt leczenia kanałowego wpływa zatem metoda i technika leczenia. Koszt uzależniony jest także od ilości kanałów wymagających obrobienia. Wreszcie, nie bez znaczenia jest renoma gabinetu stomatologicznego i specjalisty wykonującego zabieg.