Mleko sojowe – czy może niszczyć zęby

Mleko sojowe

Mleko sojowe – wady i zalety

Mleko sojowe jest coraz częściej używane w kuchni. Nowoczesne diety w dużej mierze bazują właśnie na mleku sojowym. Wiele osób jednak nie wie tak naprawdę czym jest i jak powstaje mleko sojowe oraz jakie ma wady i zalety. Mleko sojowe przywędrowało do kuchni europejskiej z Chin. Oryginalnie jest to tradycyjny napój, który powstaje przez moczenie ziaren soi w wodzie. Mleko takie można stosunkowo łatwo przygotować  w domu. Sam proces nie jest skomplikowany jeśli tylko zachowa się właściwe proporcje. Czy rzeczywiście warto pić mleko sojowe? Jakie są jego wady i zalety?

Do niewątpliwych zalet mleka sojowego należy fakt, że tłuszcz w nim zawarty w przeciwieństwie do mleka pochodzenia zwierzęcego nie zawiera cholesterolu. Mleko sojowe ma zatem dobry wpływ na serce i zapobiega rozwojowi chorób związanych z sercem i krążeniem. Ponadto substancje, które znajdują się w mleku sojowym zwiększają elastyczność naczyń krwionośnych, a zatem mają pozytywny wpływ na stan naczyń krwionośnych i ciśnienie. Ponadto regularne picie mleka sojowego zmniejsza ryzyko zachorowania na osteoporozę, cukrzycę czy depresję. Mleko sojowe pomaga również w przypadku bezsenności. Jakie są jego wady? Wady mleka sojowego to przede wszystkim możliwy negatywny wpływ na pracę tarczycy oraz ryzyko zmniejszenia ilości produkowanego testosteronu, a w konsekwencji ryzyko niepłodności.

Mleko sojowe – wpływ na zęby

Jedną z rzadko wymienianych wad picia mleka sojowego jest jego negatywny wpływ na zęby. W niedawno przeprowadzonych badaniach stwierdzono, że bakterie, które żyją  w jamie ustnej produkują kilka razy więcej kwasu jeśli żywią się mlekiem sojowym, a nie zwykłym. Jest to o tyle zła informacja dla naszych zębów, ponieważ produkowany przez bakterie kwas powoduje powstawanie płytki nazębnej. A jak wiadomo płytka nazębna jest przyczyną problemów ze szkliwem, osłabieniem zębów i w rezultacie przyczyną powstawania próchnicy i ubytków. Oczywiście szkodliwość działania mleka sojowego na zęby zależy od ilości mleka jaką wypijamy oraz sposobu picia. Jeśli pijemy tylko jedną szklankę w tygodniu możemy się czuć bezpiecznie. Podobnie w sytuacji gdy pijemy mleko częściej ale przez słomkę. W ten sposób kontakt z  zębami jest znacznie ograniczony.

One comment