Nadwrażliwość zębów

Nadwrażliwość zębów i jej przyczyny

Na nadwrażliwość zębów skarży się wiele osób, niezależnie od wieku. Niektórzy starają się jej zapobiegać stosując specjalne pasty, inni unikają picia gorących herbat czy spożywania zimnych przekąsek. Żadne rozwiązanie nie wydaje się być komfortowym. Pasty na nadwrażliwość zębów są zwykle droższe, ponadto wykluczają stosowanie innych, np. wybielających. Natomiast unikanie gorących napojów, zwłaszcza w mroźne dni, albo też jedzenia lodów latem, wiąże się z koniecznością rezygnacji z przyjemności. Może zamiast leczenia objawowego lepszym rozwiązaniem będzie eliminacja przyczyn powstawania nadwrażliwości zębów?

Jak objawia się nadwrażliwość zębów?

Nadwrażliwość zębów objawia się dotkliwym bólem. Niekiedy ból występuje tylko podczas drastycznych zmian temperatur, czyli picia gorącej kawy na przemian ze spożywaniem lodów. Innym razem ból pojawia się także w mniej ekstremalnych sytuacjach. Zęby bolą podczas jedzenia, szczotkowania, a także otwierania buzi w trakcie mówienia czy uśmiechu. Pacjent czuje się dobrze tylko wtedy, gdy ma zamkniętą buzię i do zębów nie dopływa chłodne powietrze. Tylko, że z cały czas zaciśniętymi ustami nie da się normalnie funkcjonować. Skrajna nadwrażliwość staje się prawdziwą udręką.

Przyczyny nadwrażliwości zębów

Szkliwo zdrowych zębów tworzy nieprzepuszczalną warstwę, która dobrze chroni unerwioną zębinę. Jeśli szkliwo zostanie osłabione lub uszkodzone, czynniki zewnętrzne drażnią zębinę, powodując dotkliwy ból. Przyczyn uszkodzenia szkliwa może być wiele – najczęstszą jest niestety nieodpowiednia higiena jamy ustnej. Nadwrażliwość zębów może być także spowodowana mechanicznymi uszkodzeniami szkliwa, wybielaniem zębów, a także wadami zgryzu, powodującymi ścieranie się zębów.

Spośród wszystkich przyczyn nadwrażliwości zębów najważniejszą pozostaje nieodpowiednia higiena. O zęby należy dbać, co oznacza nie tylko odpowiednio częste i długie szczotkowanie, ale też spożywanie zdrowych produktów. Niezbyt dobrze na szkliwo zębów wpływają cytrusy, gazowane napoje, kwaśne sosy. Ich spożywanie powoduje powstawanie kwaśnego odczynu śliny, którego następstwem może być demineralizacja szkliwa. Na nadwrażliwość zębów często cierpią też osoby odczuwające dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Cofający się pokarm wraz z kwasem żołądkowym tworzy mieszankę szkodliwą dla szkliwa.

Zęby należy odpowiednio szczotkować. Zła technika w połączeniu z twardą szczoteczką oraz zbyt mocnym uciskiem może spowodować uszkodzenie szkliwa i nadwrażliwość zębów. Podobnie jak obgryzanie paznokci, długopisów czy ołówków oraz zgrzytanie zębami.